تبلیغات
انقلاب های رنگارنگ - طنز: لایک و دیپلماسی عمومی!

طنز: لایک و دیپلماسی عمومی!

نویسنده :علی حسنی
تاریخ:دوشنبه 18 شهریور 1392-01:57 ب.ظ


همانطور که از قیافه شما پیداست همگی تان از تغییرات دنیای جدید و ابعاد آن در عرصه های مختلف از جمله عرصه مناسبات سیاسی و دیپلماسی مطلع هستید و اگر هم اطلاع ندارید خودتان را به مطلعی بزنید و با ما همراه شوید!
598: چند سالی هست که در فضای دیپلماسی و سیاست خارجی کشور ما، مقوله دیپلماسی عمومی بسیار اهمیت یافته است و دولت گذشته تصمیم گرفته بود به جای چایی خوردن با مقامات بلندپایه و بی پایه ی جهان! با مخاطب قرار دادن ملت ها و مردم اهداف خود در فضای بین المللی را پیش ببرد. البته به دلیل ویژگی های و خصوصیات مردم فریبانه و پوپولیستی رئیس دولت گذشته، این امر به افراط کشیده شده و دامنه این تعامل با ملت ها از چارچوب خود خارج شده و به محیط های خصوصی و خیلی خصوصی همچون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دانشگاه کلمبیا و… نیز کشیده شد. اما با روی کار آمدن دولت جدید و ریشه کن شدن بیماری خطرناک پوپولیسم، این مقوله به حالت عادی و نرمال خود بازگشته و تعریف جدیدی از مفهوم دیپلماسی عمومی ارائه گردیده است که اصول و مولفه های مهم آن در ادامه تبیین می گردد.
 
zarif facebook
 
الف: ملت = کاربران
اولین و مهمترین اصل در بازتعریف مقوله دیپلماسی عمومی توجه به این امر مهم است که به دلیل رسانه ای شدن جهان در عصر جدید بایست ملت ها را مساوی کاربران رسانه ها دانست و به طور معمول همگی افراد یا عضوی از این دنیای مجازی هستند یا مشکل از خودشان است! لذا برای دسترسی داشتن به آنان لزومی ندارد از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل که از ده ها شبکه تلویزیونی و ماهواره ای به صورت مستقیم پخش می گردد، استفاده کرد و با بازکردن یک اکانت ساده در جهان فیس بوک! و چند کلیک ساده به همه آنان ارتباط فیس تو فیس! خواهید داشت. لازم به ذکر است که برای داشتن آرامش ناشی از موفقیت در این مسیر لازم است مقداری هم اعتماد به نفس کاذب داشته باشید و از توهم اینکه همه ی کاربران فیس بوک شما را می بینند و حرفهای شما را می خوانند لذت ببرید!
 
ب: لایک معیار موفقیت در دیپلماسی عمومی
اصل مهم دیگری که در این تعریف جدید به طرز فجیعی حیاتی تلقی می گردد این است اساس دیپلماسی عمومی مشارکت ملت در بحث و دیسکاشن است. دوره سخنرانی و تعامل یک طرفه یا به اصطلاح مونولوگ گذشته است. به قول معروف مونو رو لولو برد! الان عصر دیالوگ و گفتگوی دوطرفه و فعال با ملت است و این اصل مهم در جهان فیس بوک محقق می شود. برای سنجش میزان موفقیت مان در نفوذ و فرو رفتن دیپلماسی ما در مخاطب می توانیم به میزان لایک شدن پست ها و مطالب خود رجوع کنیم. اگر ملت با کلام ما ارتباط برقرار کرد لایکمان می کند و اگر ما را نپسندید طبیعتا لایکمان نمی کند!!
 
ج) اطلاع کافی از مناسبات ایام
اصل خفن بعدی این مبحث داشتن اطلاعات کافی از مناسبات روزهای سال و یادداشت کردن آنها در تقویم روزانه شخصی مان است تا به وقت آن بتوانیم کاربران را سورپرایز کنیم. به عنوان مثال تبریک سال جدید عبری به صهیونیست ها، تسلیت سالروز خفه شدن ۵۰ میلیون یهودی در فاجعه هولوکاست به خانواده آنان! ، تبریک سالروز ختنه سورون عبدالبها پیامبر دین الهی بهائیت!! به پیروان آنان، ابراز همدردی با همسر اول سفیر آلمان در اتریش به دلیل درگذشت عموزاده جاری بزرگش! و بسیاری دیگر از مناسبات و اتفاقات مرتبط با پروژه دیپلماسی عمومی…
 
د) هدف وسیله را له می کند!
یکی دیگر از اصول تخیلی این رویکرد فاخر به مقوله دیپلماسی عمومی این است که هدف وسیله را نه تنها توجیه می کند بلکه حتی آن را می ترکاند! به عبارت بدتر در مسیر تحقق اهداف والای سیاست خارجه کشور و تعامل سازنده با جهانیان هر مانعی باید کنار زده شود و هر وسیله ای برای استفاده شدن موجه است. حالا آن مانع می خواهد قوانین دست و پاگیر کشور در حوزه فیلترینگ برخی سایت های اینترنتی و ممنوعیت استفاده از آنها باشد. قانون کشور فدای اهداف والای کشور!
 
فیس بوک ظریف



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:20 ق.ظ
Right away I am going to do my breakfast, once having my breakfast coming over again to read other news.
یگانه
دوشنبه 18 شهریور 1392 03:15 ب.ظ
سلام گلم , مرسی از مطالب خوبت! جتما بیا انجمن ما اید ادرسشه : http://funport.ir این انجمن ماست واقعا عالیه ... همه چی داره مطالب جوک و طنز , اس ام اس های جدید , گالری عکس , اخبار , صندلی داغ , یه خانواده کامل مجازی تو هم بیا به جمع ما خوش حال میشیم منتظرت هستیم , موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر